DIA DE LA PAU 2019
“Bojos per canviar el món!”
Bojos
per canviar el món!
: Les activitats i els actes que portarem a terme estaran relacionades amb la
idea de promoure la PAU a tothom, començant pel nostre propi
entorn, entre els companys i companyes de l’escola.
Enguany,
a l’escola, ens centrarem en els murs de
la vergonya que hi ha al món. L’objectiu és convidar als nostres alumnes a
reflexionar sobre una idea: ningú
escull ser refugiat. Les
persones que han de marxar dels seus pobles, dels seus països, busquen
protecció de la comunitat internacional i la possibilitat d'una vida millor.
Aquestes persones fugen de la guerra, de la pobresa, de la intolerància, de la
violència i de la persecució que exerceixen contra elles. En el nostre món ja
són prop de 66 milions de persones que es troben en situació de refugiades,
apàtrides o desplaçades.
“Ningú abandona la seva llar, si no
és que viu a la boca del tauró…”
Proposta:
A
partir de capsa de sabates o tetra brik
amb paraules o frases amb connotacions “negatives” es construeix un mur
per enderrocar-lo. Un cop cau es veu un gran sol amb la CANÇÓ “Ja surt el sol”.
El manifest es fa amb paraules o frases amb connotacions “positives” perquè
estem poder canviar el món!!!!
Primària
Es poden veure videos de INFOK
Secundària
1a Tutoria 18 de gener:
Reflexió:
-
En
aquesta primera tutoria els tutors exposaran el tema del dia de la pau d’aquest
any.
- Tot
seguit els alumnes podran reflexionar sobre els murs de la vergonya que hi ha
al món a partir del mapa interactiu dels murs de la vergonya i del visionat de
diferents vídeos.
2a Tutoria 25 de gener:
Producció:
-
En
aquesta tutoria els alumnes dissenyaran i confeccionaran els maons del nostre mur de la vergonya amb tetra briks o caixes
de sabates. La idea és decorar els maons amb imatges, frases i logos negatius
(la guerra, la marginació, l’exclusió social, l’odi racial i religiós,
l’exili ...)
-
Finalment,
els tutors explicaran als alumnes l'activitat conjunta al pati que es farà el
dimarts 30 de gener per celebrar el dia mundial de la Pau: l’objectiu final és
trencar simbòlicament els murs que separen a persones i pobles, els murs que no
deixen a refugiats i desplaçats que fugen dels conflictes i de la pobresa
accedir a una segona oportunitat de vida amb dignitat.
Activitat conjunta al pati 30 de gener
Acció:
-
Uns
minuts abans de baixar al pati es farà la lectura per part dels alumnes del
poema Hogar de la poetessa
somali Warsan Shire.
-
Tot
seguit els alumnes aniran baixant al pati per cursos i construiran el mur de la
vergonya que tot seguit serà derruït.
-
Aplaudiment
final tot escoltant la cançó del dia de la pau Ja surt el Sol.
Nadie abandona su casa por gusto
HOGAR
Nadie abandona su hogar, a menos que su hogar sea la boca
de un tiburón.
Solo corres hacia la frontera cuando ves que toda la ciudad también lo hace.
Tus vecinos corriendo más deprisa que tú. Con aliento de sangre en sus
gargantas.
El niño con el que fuiste a la escuela, que te besó hasta el vértigo
detrás de la fábrica, sostiene un arma más grande que su cuerpo.
Solo abandonas tu hogar
Cuando tu hogar no te permite quedarte.
Nadie deja su hogar
A menos que su hogar le persiga,
Fuego bajo los pies,
Sangre hirviendo en el vientre.
Jamás pensaste en hacer algo así,
Hasta que sentiste el hierro ardiente
Amenazar tu cuello.
Pero incluso entonces
cargaste con el himno bajo tu aliento,
Rompiste tu pasaporte en los lavabos del aeropuerto,
Sollozando mientras cada pedazo de papel te hacía ver
Que jamás volverías.
Tienes que entender que
nadie sube a sus hijos a una patera,
A menos que el agua sea más segura que la tierra.
Nadie abrasa las palmas de sus manos bajo los trenes, bajo los vagones,
Nadie pasa días y noches enteras en el estómago de un camión,
Alimentándose de hojas de periódico, a menos que
Los kilómetros recorridos signifiquen algo más que un simple viaje.
Nadie se arrastra bajo
las verjas, nadie quiere recibir los golpes ni dar lástima.
Nadie escoge los campos de refugiados
O el dolor de que revisten tu cuerpo desnudo.
Nadie elige la prisión, pero la prisión es más segura que una ciudad en llamas,
Y un carcelero en la noche es preferible
A un camión cargado de hombres con el aspecto de tu padre.
Nadie podría soportarlo,
nadie tendría las agallas,
nadie tendría la piel suficientemente dura.
Los: “váyanse a casa, negros”, “refugiados”, “sucios inmigrantes”,
“buscadores de asilo”, “quieren robarnos lo que es nuestro”,
“negros pedigüeños”, “huelen raro”, “salvajes”,
“destrozaron su país y ahora quieren destrozar el nuestro”.
¿Cómo puedes soportar las palabras, las miradas sucias?
Quizás puedas, porque
estos golpes son más suaves
Que el dolor de un miembro arrancado.
Quizás puedas porque estas palabras son más delicadas
Que catorce hombres entre tus piernas.
Quizás porque los insultos son más fáciles de tragar que el escombro,
Que los huesos, que tu cuerpo de niña despedazado.
Quiero irme a casa, pero
mi casa es la boca de un tiburón.
Mi casa es un barril de pólvora,
y nadie dejaría su casa a menos que su casa le persiguiera hasta la costa,
a menos que tu casa te dijera que aprietes el paso,
que dejes atrás tus ropas, que te arrastres por el desierto,
que navegues por los océanos,
“Naufraga, sálvate, pasa
hambre, suplica, olvida el orgullo,
tu vida es más importante”.
Nadie deja su hogar hasta que su hogar se convierta
en una voz sudorosa en tu oído diciendo:
‘Vete, corre lejos de mí ahora.
No sé en qué me he convertido, pero sé
que cualquier lugar es más seguro que éste’.
Vídeo imatges amb
subtítols:
Vídeo alumnes amb
subtítols:
MAPA INTERACTIU: QUANTS MURS DE LA VERGONYA HI HA AL
MÓN?
VIDEOS:
- ROMPE
EL MURO UNICEF (2:30)
- LOS MUROS DE LA VERGÜENZA ( vídeo animat TV1
1:34)
- MAPA
DE LOS MUROS DE LA VERGÜENZA (2:20)
- OTROS
MUROS DE LA VERGÜENZA TV 1